Chương trình Đào tạo Giảng viên Đổi mới Sáng tạo & Khởi nghiệp

Chào mừng bạn đến với trang thông tin về Chương trình Đào tạo Giảng viên về Đổi mới Sáng tạo và Khởi nghiệp (TOT). Tại đây, bạn có thể tìm được các tài liệu và video về chương trình TOT1 mà IPP thực hiện trong năm 2015. Khoá học này sử dụng toàn bộ các tài liệu của Chương trình Đào tạo về Đổi mới Sáng tạo và Khởi nghiệp do IPP thiết kế. Các tài liệu này cũng đã được sử dụng trong khoá đào tạo của Trại Khởi động Tăng tốc Đổi mới Sáng tạo kéo dài 4 ngày do IPP thực hiện.

Tất cả các tài liệu này được công bố rộng rãi và chia sẻ theo li-xăng Creative Commons Attribution ShareAlike (tạm dịch “Giấy phép chia sẻ sáng tạo chung”). Khi sử dụng các tài liệu này, chia sẻ hay phát triển thêm, bạn cần phải ghi rõ nguồn.

Hướng dẫn người học:

Tại trang này, bạn có thể thấy 10 video ghi lại toàn bộ khoá ToT kéo dài 2 tháng. Mỗi tuần sẽ có 1 video với các bài giảng do các giảng viên quốc tế thực hiện và những chia sẻ của những người tham gia khoá học. Toàn bộ thông tin và các bản trình chiếu cũng được cung cấp trong phần tài liệu của chương trình ToT. Chương trình đào tạo gồm 11 bài và 50 phần nhỏ. Mỗi video tương ứng với một bài với nội dung được nêu trong phần mô tả bài học. Bạn có thể thấy các bài tập và các trang trình chiếu tương ứng kèm theo các hướng dẫn làm bài có đường dẫn tương ứng tới bài đó trong tài liệu học. Vui lòng xem Mục lục để tìm được đúng các tài liệu bạn cần.

Truy cập vào Chương trình Đào tạo Trực tuyến tại IPP ToT Curriculum (bằng tiếng Anh)

Bảng thuật ngữ về Khởi nghiệp Tinh gọn bằng tiếng Việt kèm giải thích và hình ảnh minh họa có thể tải tại đây.


Week 1: Ideation & Generative Market Research

ToT Curriculum Unit 2. & 3. 

Introduction to Innovation Management.

In the first week of the ToT, we take a holistic look at Innovation Management followed by Ideation & Generative Market Research.

Innovation Management ultimately covers both sustaining and disruptive innovation, but the focus of the curriculum is on disruptive innovation. Using themes such as Design Thinking (also sometimes called Human Centered Design) and Lean Startup, learners will go through an in depth exploration of the tools and techniques used by companies like Dropbox, Twitter, Wealthfront, and others to achieve exponential growth and market disruption.

The next topic, Ideation & Generative Market Research. Creating a huge volume of ideas is the first step in creating disruption. This section will cover idea generation techniques and out-of-the-building research techniques to find an early adopter market segment for those ideas with potential.

 


Week 2:  Evaluative Market Experiments

ToT Curriculum Unit 4. 

Once an early adopter market segment has been identified, it must be validated. Many startups such as the Segway and Color have created “great” products only to find that their vision of mass market adoption has been a hallucination. This section will cover techniques to reduce market risk by validating market demand before building a product.


Week 3: Generative Product Research & Evaluative Product Experiments


ToT Curriculum Unit 5. & 6. 

Generative Product Research

Once the market has been validated, product development should begin. This unit covers a number of tools for creating compelling product concepts and before trying to implement the product at a large scale and high cost. By using these techniques, only the most critical product or service features will be implemented first so as to eliminate the waste of building something no one wants.

Evaluative Product Experiments

Test driven experimentation is not finished when product development begins. Actively measuring and testing product hypotheses and rigorously analyzing data is what differentiates successful companies from mediocrity. Rapid prototyping enables companies to truly use data driven product development.


Week 4: Evaluative Product Experiments (Cont.);  B2B & Complex Sales

Curriculum Unit 6. & 7. 

B2B & Complex Sales

Complex sales, where multiple stakeholders must agree to purchase or use a product, and vastly different for simple sales such as for a consumer application. Long sales cycles and complex bidding practices such as RFPs used by government agencies make applying rapid prototyping and lean startup a challenge. This unit will examine ways to break long sales cycles into smaller discrete elements which can be experimented with and optimized.


Week 5: B2B & Complex Sales (Cont.);  Mid-term Review

ToT Curriculum Unit 7. 

B2B & Complex Sales

Complex sales, where multiple stakeholders must agree to purchase or use a product, and vastly different for simple sales such as for a consumer application. Long sales cycles and complex bidding practices such as RFPs used by government agencies make applying rapid prototyping and lean startup a challenge. This unit will examine ways to break long sales cycles into smaller discrete elements which can be experimented with and optimized.


Week 6: Scaling Growth & Companies

Curriculum Unit  8. 

Once a company has found Product / Market Fit, it’s time to start scaling. Companies must acquire more customers and also grow their infrastructure and capabilities while maintaining the core skills of experimentation and rapid learning that enabled them to succeed thus far.


Week 7: Lean Startup in the Enterprise

Curriculum Unit  9. 

Large companies typically have very different structures than startups. They are often static structures, very resistant to change, and don’t adapt well to external forces. This Unit will explore how enterprises can adapt to rapid market change by embracing lean startup & design thinking.


Week 8: Innovation Ecosystems

ToT Curriculum Unit  10. 

Drawing from all the lessons learned so far, Learners will see how to apply design thinking and lean startup to the ecosystem level. In particular, parallels will be drawn between large corporations and startup ecosystems. Finally, Learners will use this high level understanding to modify the accelerator curriculum and implement the first round of continuous improvement.


Week 9: Funding & Legal

Curriculum Unit  11. 

In this final week, we have a special lecturer, Dr. Pasi Malinen, from University of Turku. All of the materials can be found within this Google Drive Folder instead.

Funding & Legal:

Every company must deal with the legal and financial requirements that enable them to function. This means not only forming a legal entity, but ensuring the structure and capital table will be compliant with international standards that allow them to raising funding from international sources. This unit will also apply lean startup and design thinking principles to the fundraising process itself.


Week 10: ToT Conclusion & Recap

In this final video, both trainers and trainees will talk about their whole experience for the past two months partaking this course.  An intensive learning experience for both trainers and trainees alike. Find out more in the video.